»

De bouw is begonnen

JAARVERSLAG 2011 VAN DE SOPHEA HERITAGE FOUNDATION

INLEIDING

Het jaar 2011 werd vooral gekarakteriseerd door bouwactiviteiten in Kameroen en geldinzamelingsacties in Nederland. In 2011 werd geld voor de bouw van het Youth Development Centre overgemaakt naar Kameroen. De constructie van dit Centrum is op het ogenblik de voornaamste taak van de Sophea Heritage Foundation. (SHF). Maar toch werd er ook een veelbelovende kleinschalige kwekerij van paddenstoelen opgezet in Kameroen.

DE BOUW

De bouw begon in 2011 met het leggen van de fundering op een stuk land in Santa waarvoor 5000 euro werd overgemaakt. Het land in Santa/Kameroen – geschatte waarde 15.000 euro – werd geschonken door de SHF/Kameroen

De fundering is gelegd

FINANCIERING BOUW

Verwacht wordt dat het hele gebouw van twee verdiepingen met inventaris er in 2014 staat en dat de totale kosten ongeveer 35.000 euro zullen bedragen.

• Daarvan draagt de SHF/Nederland 10.000 euro bij voor het opstarten van de bouw van het Centrum. Dit bedrag is ingezameld dankzij giften en activiteiten van verschillende donoren in Nederland.
  • Het Mill Hill College in Goirle is 10.000 euro gevraagd
  • Er is een aanvraag ingediend bij Wilde Ganzen ter waarde van 10.000 euro
  • In 2012 hoopt de SHF/Nederland 4000 euro in te zamelen voor de inventaris van het Centrum.

PADDENSTOELEN KWEKERIJ

In 2011 hebben twee leden van het bestuur van de SHF/Kameroen een paddenstoelen kwekerij opgezet door aanwending van eigen middelen als demonstratie project met als doel lokale vrouwen de mogelijkheden van commerciële paddenstoelen cultivatie te laten zien. De vraag naar gekweekte paddenstoelen wordt geleidelijk steeds populairder in grotere hotels en restaurants in heel Kameroen. Als dit efficiënt gecoördineerd wordt kan dit een lucratieve bron van inkomen worden voor de lokale boerenvrouwen die op het ogenblik bijna alleen groenten verbouwen als middel van bestaan voor de verkoop.

Ofschoon financiële beperkingen de voortgang van de bouw van het Youth Development Centre vertragen worden de bestaande computerlessen gecontinueerd en lokale initiatieven ondernomen.